Het moslimgezin in de schaduw van Tawheed.

 

 

Alle Lof is voor Allah, die ons heeft laten behoren tot zijn dienaren, en de zegeningen en de vrede over de profeet (), de beste die uitnodigde tot Allah, die hem de overwinning en steun gaf. Voorts:
Er zal zeker geen stabiliteit zijn, niet in deze wereld, noch in het Hiernamaals, behalve met de Tawheed [1] van Allah, Verheven is Hij. Het Islamitisch gezin leeft in het licht van waar geloof (Imaan) en het licht van Tawheed. Elk goed werk die een mens verricht wordt aangestuurd en komt tot stand door waar geloof.

 

Uitgaand van dit: het verrichten van goede daden en het nalaten van verboden daden vindt zijn beginpunt vanuit deze instelling (het geloof in de Eenheid van Allah (swt) ). Aldus toen Allah (swt) van ons verwachtte een waar geloof in Hem te hebben zei Hij: {O mensen, aanbidt jullie Heer, Degene die jullie en degenen voor jullie heeft geschapen. Hopelijk zullen jullie vrezen} [2].

In een ander vers: { Gelooft in Allah en Zijn boodschappers en geeft bijdragen van dat waarover hij jullie als beheerders aangesteld heeft} [3].

Onder de Barmhartigheid van Allah (swt) over ons is dat Hij waar geloof geliefd tot ons heeft gemaakt en onze harten hiermee heeft gesierd. Op hetzelfde moment: wij hebben een afschuw van ongeloof, zware zonden, en opstandigheid. De uitwerking van dit is rechte leiding en vroomheid. Allah (swt) zegt in de Qoraan: {Maar Allah heeft jullie doen houden van het geloof en Hij heeft het mooi gemaakt in jullie harten en Hij heeft jullie een afkeer doen hebben van ongeloof, zware zonden en opstandigheid. Zij zijn degenen die het Rechte Pad volgen. Als een gunst van Allah en een genieting. En Allah is Alwetend, Alwijs}.[4]

 

Een grote gunst die Allah ons dus gegeven heeft is dat Hij ons heeft doen houden van het geloof en het in onze harten gesierd, en ongeloof, zondigheid, en opstandigheid verafschuwt heeft in onze harten. Aldus is het uitgangspunt en de basis van al onze daden onze liefde voor Allah (swt)  en hetgeen Hij liefheeft. Zo ook dienen onze harten een afkeer te hebben waar Hij (swt) een afkeer van heeft. Al onze geloofsdaden dienen te zijn volgens de Wil van Allah met zuivere volledige aanbidding. Ons gebed, ons offer, ons leven, ons sterven dienen voor  Allah de Heer der werelden [5] te zijn. Dit is de hoogste vorm van de totale overgave tot Allah (swt) {Hij heeft geen deelgenoten, en dat is mij bevolen (te verkondigen). En ik ben de eerste van de moslims}[6].

Onze ontzeggingen en uitgaven zijn omwille van Allah (swt), onze vriendschap en vijandschap is omwille van Allah. Dit is het toppunt van waar geloof waarin verwezen wordt in de uitspraak van de profeet () in zijn uitspraak: “Degene die omwille van Allah houdt, omwille van Allah afkeer heeft, omwille van Allah ontzegt en omwille van Allah geeft heeft waarlijk zijn geloof vervolmaakt.” [7]

Dan pas kun je een dienaar van Allah daadwerkelijk een God’s dienaar (Rabbaanieyoe) noemen die het doel waar heeft gemaakt waarmee Allah de gezanten heeft gestuurd en Boeken, wijsheid en profeetschap heeft gegeven. Allah (swt) zegt in de Qoraan: {Het past de mens niet dat Allah hem de Schrift en de Wijsheid en het Profeetschap heeft gegeven en dan tot de mens zegt: “wees aanbidders voor mij in plaats van (voor) Allah.Het is juist: “wees rabbijnen (Rabbaniyyin) [8]doordat jullie de Schrift onderwijzen en doordat jullie die bestuderen}[9].

Wanneer er een tweestrijd is tussen zaken waarvan wij houden en waar Allah van houdt en de influisteringen van de Shaytaan in hetgeen hij naar uitnodigt zal uiteindelijk de sterkste liefde (voor een van deze twee) winnen. Allah (swt) zegt in de Qoraan: {maar degenen die geloven zijn sterker in liefde voor Allah}[10].

Als echter geloof zich niet heeft genesteld in het hart en er is geen liefde voor Allah (in het hart), en iemand wordt dan gekweld omwille van Allah acht hij het gekwel van mensen als een straf van Allah. [11]

Als er een tweestrijd is tussen wat Allah Zijn dienaren belooft heeft van vergiffenis en overvloed enerzijds, en de armoede waarmee Shaytaan angst aanjaagt en verdorvenheid anderzijds zal uiteindelijk de liefde voor Allah de zege behalen. De gelovigen zeggen dan: {Wij luisteren en wij gehoorzamen, vergeef ons, onze Heer, en tot U is de terugkeer}[12]. {Allah is ons genoeg en (Hij is) de beste beschermer}[13].

Echter wanneer er een nederlaag zich voordoet in het hart, en de  Shaytaan de overwinning heeft behaalt door zijn influisteringen zeggen zijn volgelingen: {Ons is voldoende wat wij aan leefregels bij onze vaderen vonden}[14] en {Allah en Zijn boodschapper hebben ons slechts een misleidende belofte gedaan}[15].

 

Het begin van de verandering :

 

Het is een waarheid bij de moslims en een onderdeel van hun geloofscredo dat ze geloven in het wat de volgende overlevering verteld: “ Ieder nieuwgeborene wordt geboren met ‘Fitra’ [16], echter de ouders maken van het kind een Jood, Christen of een vuuraanbidder. Zoals vee geboren wordt zonder mankementen (brandmerken, oormerken, enz.).” Aboe Hurayra (ra) zei: “Lees als jullie willen de uitspraak van Allah (swt): {( Volg) de natuurlijke aanleg, die Allah (swt) in de mens geschapen heeft. Er is geen verandering in de schepping van Allah}[17].[18]

 

De overlevering noemt, zoals we hebben gezien, het tot Jood, Christen of vuuraanbidder maken van een nieuwgeborene (door ouders). De profeet () noemt niet ‘of maken hem tot moslim’ [19] zoals hij dat wel heeft gezegd bij het Jood, of Christen maken. Al-Imaam Annawawie (ra) zei bij het commentaar over deze overlevering: “Een kind wordt geboren met een natuurlijke aanleg de Islam (natuurlijke aanleg Allah te aanbidden) te aanvaarden. Degene van wie de ouders of een van hen moslim zijn eigent automatisch ook de Islam in alle zaken zowel in deze wereld als in het Hiernamaals.” Einde citaat.

Dus een kind wordt geboren om vanzelf de Islam te eigenen. Wanneer ouders het kind hiermee op laten groeien en deze natuurlijke aanleg verder ontwikkelen bij het kind zal Allah (swt) vanzelfsprekend waar geloof tot dit kind geliefd maken telkens wanneer hij groter en ouder wordt. Zo zal het kind ook afkeer hebben van ongeloof, zware zondigheid, en opstandigheid en groeit op als een vroom en rechtgeleid persoon.

En wanneer de ouders het verdorvene voor het kind normaal maken, geen opvoeding geven en aan zijn lot overlaten zoals vee, en de verdorven personen doen er nog een schepje boven op door het kind alleen het verdorvene aan te leren[20], zal het hart gevuld zijn met verdorvenheid en zondigheid in plaats van waar geloof en de zoetheid ervan.

Wanneer een persoon veelvuldig zonden pleegt en er gewend aan wordt zal het hart op een gegeven moment dit niet meer ontkennen. Het hart is er aan gewend geraakt en dit leidt ertoe dat het hart gaat houden van zondigheid en ongehoorzaamheid (tot Allah). Ook zal het hart afkeer hebben van alle deugdzaamheden van het geloof. Één van de gevolgen van het nestelen van zondigheid en ongehoorzaamheid in de harten van velen is dat de zoetheid van geloof verdwijnt die op haar beurt jaloersheid (‘Al-Ghierra’) uit de harten laat verdwijnen. Je ziet bijvoorbeeld een man met zijn gezin met alle gemak en zonder schaamte kijken naar onzedelijke films en series op de televisie.  Films en series waarin naaktheid, verdorvenheid en het uitnodigen naar ontucht en onzedelijkheid in voor komt. Dit zorgt ervoor dat het hart gewend raakt aan zondigheid, en gaat houden van zedeloosheid en losbandigheid die eigenlijk verafschuwt dienen te worden in het hart door de natuurlijke aanleg van Allah (swt).

 

Lessen in jaloersheid (Al-Ghierra):

 

Op het gezag van Ikrimah en Ibn Abbaas (ra) die zei: “Toen Allah {en degenen die eerzame vrouwen beschuldigen (van ontucht) en vervolgens geen vier getuigen brengen: slaat hen met tachtig slagen en aanvaardt nooit getuigenissen van hen}[21].

 

Sa’d Ibn Oebaa’dah (ra), hij was de leider van de Al-Ansaar [22] zei: “Is het zo geopenbaard o boodschapper van Allah?!” De profeet () zei: “O mensen van de Al-Ansaar! Horen jullie wat jullie leider zegt?!” Ze zeiden: “O boodschapper van Allah! Berispt hem niet, want hij is een persoon met veel jaloersheid! Bij Allah! Hij heeft nog nooit een weduwe gehuwd. En hij is nog nooit van een vrouw gescheiden en iemand van ons durft dan met haar te trouwen vanwege zijn uitermate jaloersheid!” Sa’d (ra) zei: “Bij Allah o boodschapper van Allah! Ik weet dat het vers Waarheid is, en dat het afkomstig is van Allah de Verhevene. Maar het heeft mij verrast dat wanneer ik een gemenerik tussen haar benen aantref ik hiertegen niet in opstand kan komen en niet lastig mag vallen totdat ik met vier getuigen moet komen?! Bij Allah! Ik zal niet met deze getuigen komen terwijl hij zijn behoefte aan het bevredigen is!! (Ibn Abbaas) zei: “Het duurde niet lang of Hilaal Ibn Oemayah (ra) kwam eraan, en hij behoorde tot de drie waarvan het berouw aanvaard werd.[23] Hij kwam s’avonds van zijn land en hij vond bij zijn vrouw een vreemde man. Hij zag met zijn eigen ogen en hoorde met zijn eigen oren. Hij viel hem niet aan. De volgende ochtend kwam hij naar de profeet () en zei: “O boodschapper van Allah! Ik kwam s’avonds aan bij mijn vrouw en vond bij haar een vreemde man. Ik zag met mijn eigen ogen en hoorde met mijn eigen oren. De profeet () had een afkeer van waar hij mee gekomen was en het was zwaar voor hem. De Al-Ansaar kwamen bijeen en zeiden: “Wij zijn nu op de proef gesteld door wat Sa’d Ibn Oebaada gezegd heeft! De profeet () zal een lijfstraf uitvoeren voor Hillaal Ibn Oemayah en zijn (eigen) getuigenis bij moslims nietig verklaren!” Hillaal (ra) zei: “Bij Allah! Ik zie er naar uit dat Allah (swt) mij een uitweg zal geven!” Hij zei: “O boodschapper van Allah! Ik zie dat de zaak waarmee ik gekomen ben zwaar voor u is. En Allah weet dat is de waarheid heb verteld.” De profeet () wilde opdracht gaan geven de lijfstraf te geven toen plots Allah (swt) een openbaring neerdaalde tot de profeet (). Zij (metgezellen) wisten dit doordat zijn huidskleur veranderde. Zij lieten hem dan totdat de openbaring voorbij was. Daarna openbaarde Allah (swt): {En degenen die hun echtgenotes beschuldigen terwijl zij er geen getuigen voor hebben, behalve zichzelf: de getuigenis van een van hen bestaat uit vier maal bij Allah zweren dat hij tot de waarachtigen behoort}[24].

De profeet () was daarna opgewekt en zei: “Ontvang een goed bericht o Hillaal! Allah (swt) heeft jou een oplossing en een uitweg gegeven!” Hillaal zei: “Ik had dit ook van mijn Heer, de Verhevene, gehoopt!” De profeet () zei: “Stuur iemand naar zijn vrouw om haar te halen.” Zij stuurden iemand en zij werd gehaald. De profeet () reciteerde de vers voor en vermaande hen (Hillaal en zijn vrouw) dat de Hiernamaalse straf veel zwaarder is dat de wereldse straf [25]. Hillaal (ra) zei: “Bij Allah o boodschapper van Allah! Ik heb de waarheid gesproken en niet over haar gelogen!” Ze antwoordde: “Hij liegt!” De profeet () zei: “Welnu: doe de ‘ Al-li’aan’ [26]. Er werd tot Hillaal gezegd: “Getuig vier maal bij Allah dat je de waarheid hebt gesproken.” Bij de vijfde getuigenis werd er gezegd: “O Hillaal, vrees Allah! De straf in deze wereld is veel lichter dan de straf in het Hiernamaals! De straf zal je treffen (wanneer bij de vijfde getuigenis gelogen wordt).” Hij zei: “Bij Allah! Allah zal mij niet straffen zoals hij niet heeft gestraft met de geseling [27]!

Aldus getuigde hij bij de vijfde maal dat er een vloek over hem zal zijn als hij heeft gelogen. Daarna werd er tegen zijn vrouw gezegd: “Getuig vier getuigenissen bij Allah dat hij tot de leugenachtigen behoort.” Bij de vijfde getuigenis werd er tot haar gezegd: “Vrees Allah! De straf in deze wereld is veel lichter dan de straf in het Hiernamaals! De straf zal je treffen (wanneer bij de vijfde getuigenis gelogen wordt).” Zij wachtte een poosje en zei daarna: “Bij Allah! Ik zal mijn volk niet schandelijk maken!” Zij getuigde de vijfde getuigenis dat de Toorn van Allah op haar neerdaalt wanneer hij de waarheid heeft gesproken. De profeet () maakte een scheiding tussen hen beiden en oordeelde dat het kind dat geboren gaat worden niet toegeschreven wordt aan zijn (biologische) vader. Zij zal ook niet beschuldigd wordt van een bastaard kind,  het voorkomende kind zal geen onwettig kind genoemd worden. En degene die haar uitscheldt of haar kind krijgt een lijfstraf. Verder oordeelde de profeet () dat de vrouw geen recht had op huisvesting en onderhoud want zij gaan uit elkaar zonder een scheiding of overlijden van de echtgenoot. Toen zei de profeet (): “Wanneer zij met het kind komt die de volgende eigenschappen heeft: blond en met dunne dijbenen, en dunne benen,  dat is het een kind van Hilaal. En als zij een kind baart die de volgende eigenschappen heeft: bruin getint, stijl haar , groot van stuk ,dikke dijbenen en armen, met een gezet zitvlak dan behoort het kind tot degene waarmee zij beschuldigt is van overspel.” Zij baarde een jongen die deze laatste eigenschappen had. De profeet () zei daarna: “Als er geen eed afgelegd werd dan zou ik met haar de zaak afgerond hebben!” [28] Ikrimah (ra) zei: “ Hij (de jongen) werd later de leider over Egypte en werd benoemd naar zijn moeder en niet naar zijn biologische ‘vader’.” [29] [30]

 

Onze moslimzuster:

 

Jaloersheid en schaamte zijn als een soort tweeling in nabijheid van eerbaarheid en zindelijkheid.

Het meest wat de vrouw siert is haar schaamte. Wanneer zij deze eigenschap verloren heeft is zij als het ware haar vrouwelijkheid verloren en wordt blootgesteld aan elke losbandige eigenschap.

Een voorbeeld van een stralend voorbeeld in schaamte is wat A’iesha (ra) overlevert waarin zij zegt: “Faatima de dochter van Oetba Ibn Rabie’a (ra) kwam om de eed van belofte af te leggen bij de profeet (). Hij () nam d belofte bij haar: {…en geen deelgenotenaan Allah toekennen,niet te stelen en ontucht te plegen…}[31].

A’iesha (ra) zei: “Zij zette haar hand boven haar hoofd uit schaamte.” Wat de profeet () van haar zag verwonderde hem enigszins. Alleen al bij het horen van Faatima (ra) de vers:         {… niet te stelen en ontucht te plegen…}[32] legde zij haar hand op haar hoofd en zakte zij haar gezicht naar beneden uit schaamte. Hoe is het gesteld met vele vrouwen van dit tijdperk met betrekking tot dit?!

Een ander voorbeeldig voorbeeld: Faatima de dochter van de profeet () zag bij de rouwstoeten van vrouwen (Djanaaza) dat er een vrouw gedragen werd op een zichtbare  ‘Na’sh’ [33], het werd bedekt werd met een stuk stof. De omvang van haar hoofd, boezem, en lichaam waren te zien. Faatima (ra) was hiertegen afkerig. Ze zei tegen Asmaa de dochter van Oemays (ra): “Ik heb afkeer van wat er met overleden vrouwen wordt gedaan! Een van hen gewikkeld in een stuk stof, maar haar lichaamsomtrek blijft wel duidelijk zichtbaar!!” Asmaa de dochter van Oemays (ra) zei: “O dochter van de boodschapper van Allah! Zal ik je iets tonen wat ik in het land van Habasha [34] heb gezien?” Ze nam beweeglijke takken van een dadelboom en maakte hiervan bogen. Daarna deed zij er een stuk stof erover. Toen Faatima dit zag zei ze: “Wat geweldig en mooi (idee) is dit!  Wanneer ik overlijd moet jij en Aliy (haar echtgenoot –ra-) mij wassen en niemand anders mag binnen komen!” [35]

De geleerde Ibn Abdulbarr (ra) zei: “Zij was de eerste in de Islam waarvan de ‘‘Na’sh” bedekt werd op deze manier.” Einde citaat.

Dit is de schaamte van Faatima (ra) bij haar dood: zij wilde een soort afrastering van haar ‘Na’sh’ door bogen van takken erop te plaatsten waarop stof wordt gelegd. Zo weet men dan er een vrouw eronder ligt. De omvang van de vrouw wordt dan niet gezien terwijl de overleden vrouw eronder ligt, er wordt dan niet ernaar gekeken wanneer mannen weten dat er een vrouw onder ligt.

Wat moeten wij dan zegen tegen degene die kleding draagt die haar lichaam exposeert die alle omtrekken van de lichaamsdelen precies weergeeft zodat zij deze tentoonstelt aan zowel de goede als de verdorven personen! Is deze vrouw intelligent en verstandig?!

De verlegen beschamende vrouw is een vrouw en onbeschaamd en obscene vrouw is ook een vrouw. Maar hoeveel verschil zit er tussen deze twee vrouwen?!

 

Ons moslimkind…

 

In ons voorgaande serie (s) hebben we gesproken over de kinderen van de rechtschapen voorgangers in het uit het hoofd leren van de overleveringen van de profeet Mohammed (). We hebben Ibn Abbaas (ra) en Imaam Al-Boekhari (ra) genoemd. Vandaag gaan we een paar voorbeeldige voorbeelden noemen van deze lichtfakkels opdat zij jouw voorbeeld kunnen zijn in het liefhebben van de overleveringen van de meester der mensheid ().

 

  1. Al-Imaam Ashaafi’ie (Moge Allah hem Barmhartig wezen):

 

Over Imaam Ashaafi’ie zegt Ismaa’iel Ibn Yahya: “Ik hoorde Ashaafi’ie zeggen: “Ik memoriseerde de Qoraan toen ik de leeftijd had bereikt van zeven jaar. Ik heb het boek ‘Almoewatha’ van Imaam Maalik gemomoriseerd toen ik een leeftijd had van twintig jaar.” [36]

Degene die de Qoraan en de ‘Almoewatha’  en andere boeken memoriseert bij een dergelijk leeftijd zal eervol en bekwaam zijn met het gezag van Allah tientallen jaren in dienst te zijn van de Islamitische Oemma (natie) door middel van kennis en kennisoverdracht,  de Rechte weg verduidelijken, het rechtzetten (van gedrag en denken). Dit is wat er voortgekomen is van deze grote nobele geleerden. Hoeveel jaren hebben de jongeren van deze Oemma verloren laten gaan?! Hoeveel nuttige en kostbare tijd zijn er van hun leeftijd verloren gegaan?!

 

  1. Al-Imaam Al-Balqienie (Moge Allah hem Barmhartig wezen):

 

Al-Balqienie was Umar Ibn Raslaan Ibn Nasr Ibn Saalih. Hij was een van de eersten die de stad ‘Al-Balqienie’. Hij memoriseerde de Qoraan toen hij een leeftijd bereikte van zeven jaren. In de Islamitische Jurisprudentie (Fiqh) memoriseerde hij ‘Almoeharrar’ en in Oesoel Al-Fiqh memoriseerde hij ‘Moekhtasar Ibn Al-Haadjib’. In de leesvarianten van de Qoraan (Qiraa’aat) memoriseerde hij ‘Ashaatibiyah’. In de Arabische taal memoriseerde hij ‘Alkaafiyah’ van Ibn Maalik. Hij ging naar Egypte met zijn vader toen hij een leeftijd had bereikt van twaalf jaar. Hij droeg wat hij uit het hoofd kende van boeken voor bij de geleerden van die tijd en maakte grote indruk bij hen door zijn slimheid en razend snelle begrip van zaken. Hij keerde terug naar zijn land. Zijn hele leven was hij bezig met kennis opdoen: Jurisprudentie, Oesoel, de kennis der erfenis (Faraa’ied), Arabische grammatica (Annahw) totdat hij met kop en schouders boven stak bij zijn soortgelijken van geleerden. Daarna wendde hij zich tot de kennis der overleveringen (Ilm Al-Hadieth) en het memoriseren van de hadiethteksten (Moetoen). Zo memoriseerde hij ook de overleveraars van de overleveringen. Hij had van elke soort kennis een grote mate van geleerdheid eigen gemaakt. Hij was daarmee ver voor op zijn soortgelijken (van geleerden). Hij was de meest op de hoogte en de meeste geleerde van de leerschool van Ashaafi’ie in zijn tijd. Hij stond hierom bekend, moge Allah tevreden met hem zijn. Het oog heeft niet iemand gezien die meer kennis had (in zijn tijd). En in het bijzonder de overleveringen met daarbij behorende oordelen (Ahaadieth Al-Ahkaam) en Islamitische Jurisprudentie (Al-Fiqh). [37]

 

  1. Al-Ismaa’ielie:

 

Zo was ook Imaam Al-Ismaa’ielie een nobele geleerde. Hij was Sheikh Al-Islaam Aboe Bakr Ahmed Ibn Ibrahiem Ibn Ismaa’iel Ibn Abbaas Al-Ismaa’ielie Aldjoerdjaanie. Hij werd geboren in het jaar 277 H.

Hamza zei over hem: “Ik hoorde een groep geleerden zeggen over Al-Ismaa’ielie, waaronder Alhaafid Almoedhafar de prachtige recitatie van Aboe Bakr noemen. Ze zeiden: “Hij was een vooraanstaand persoon bij alle zittingen, en als hij deelnam aan een zitting reciteerde niemand ander dan hem.”

Al-Ismaa’ielie zelf zegt in zijn boek: “Ik schreef mijn boeken met mijn eigen handschrift in het jaar 283 H. Ik was op dat moment zes jaar.”

Dit geeft aan de grote mate enthousiasme en zorg die zijn familie voor hem had toen hij nog maar klein was. Zijn zoon Aboe Sa’d en andere geleerden hebben de Islamitische Jurisprudentie van hem overgenomen.[38]

 

  1. Ibn Chaadhaan:

 

Hij was de Imaam ‘Al-Moehadith’ [39] Aboe Bakr Ahmed Ibn Ibrahiem Al-Baghdadi. Al-Khatieb zei over hem: “Hij was een uitmuntende geleerde, betrouwbaar, die veel overleveringen overdroeg. Hij werd geboren in de maand Rabie Al-Awal in het jaar 298 H. Hij hoorde de kennis van geleerden toen hij een leeftijd had van vijf jaar.

En Allah (swt) is op de hoogte van alle bedoelingen.

 

 

 

[1] Tawheed is het voltooide deelwoord van ‘Wahhada- Yoewahiddoe’ wat …één maken betekent. Tawheed is de dienaar van Allah die Hem alleen aanbidt, zonder deelgenoten in Zijn Heerschappij, Goddelijkheid, of Namen en Eigenschappen toe te kennen.

[2] Soerat Albaqara:21.

[3] Soerat Alhadied: 7.

[4] Soerat Alhoedjoeraat:7-8.

[5] Allah (swt) is de Heer der werelden: de wereld van de mens, de wereld van de Djinn (duivels), de wereld van de dieren, de wereld van de planten enz.

[6] Soerat Al-An’aam:163.

[7] Zie Sahieh Aldjaami’, hadiethnummer: 5965.

[8] Ibn Abbaas (ra), Aboe Razien, Hassan Al-Basri hebben gezegd: “wees Rabbijnen” oftewel: wees geleerden en mensen van kennis, en niet wat misschien begrepen wordt de huidige dwalende Rabbijnen van de Joden.

[9] Soerat Aal-Imraan: 79.

[10] Soerat Albaqara: 165.

[11] Zoals Allah (swt) zegt in de Qoraan: {en er zijn er onder de mensen die zeggen: “Wij geloven in Allah”, en als zij dan (door te geloven) gekweld worden, beschouwen zij de beproeving van mensen als een bestraffing van Allah} (Soerat Al-inkaboet: 9).

[12] Soerat Albaqara: 285.

[13] Soerat Aal-Imraan: 173.

[14] Soerat Al-Maa’ieda: 104.

[15] Soerat Al-Ahzaab:12.

[16] Fitra: een natuurlijk menselijk instinct en aanleg om Allah alleen te aanbidden zonder deelgenoten.

[17] Soerat Arroem:30.

[18] Overgeleverd door Al-Boekhari en Moslim.

[19] Het betekent de overgave en geloof in Allah zonder invloed van  buitenaf.

[20] Zoals onlangs een burgemeester van een grote stad aankondigde seksuele voorlichting en ontwikkeling aan  kinderen tussen vier (!!!) en negentien jaar te geven! Laa Hawla Walaa Qewatta Illa Billaah!

[21] Soerat Annoer: 4.

[22] Al-Ansaar: waren de oorspronkelijke bewoners van Medina waarnaar de profeet () emigreerde.

[23] Hilaal Ibn Oemayah, Ka’b Ibn Maalik en Mhoeraara Ibn Rabie’ waren de drie die niet mee gingen naar de slag van Taboek ik het negende jaar van de Hidjra toen de profeet () een slag wilde leveren met de Romeinen. Geen van de drie bleef achter uit het oogpunt van huichelarij. Moge Allah met hen tevreden zijn. Over hen zegt Allah (swt) in Soerat Atthwaba:118 {En (ook) tegenover* de drie die waren achtergebleven totdat de aarde met (al) haar wijdverspreidheid voor hen te nauw werd en zij benauwdheid voelden en zij ervan overtuigd waren dat er geen toevluchtsoord was tegen de bestraffing van Allah behalve, bij Hem. Daarna aanvaardde Hij hun berouw opdat zij berouwvol zouden blijven. Voorwaar, Allah, Hij is Vergevensgezind, Meest Barmhartig}. * Dit heeft betrekking op de voorgaande vers {…Hij is voor hen Meest Genadig,  Meest Barmhartig}  en ook tegenover hen…..

[24] Soerat Annoer: 6.

[25] De straf in het Hiernamaals is de Hel voor degene die ontkent ontucht te hebben gepleegd. Bij een bekentenis dat ontucht is gepleegd wordt er alleen maar een lijfstraf toegepast en dat is steniging. Dit is tegelijkertijd een boetedoening hier in deze wereld die van voorbijgaande aard is terwijl de straf in het Hiernamaals blijvend en permanent is.

[26] ‘Al-li’aan’: is een vorm van een blijvende scheiding tussen een man en zijn vrouw. Dat wil zeggen dat de man en de vrouw nooit meer met elkaar mogen trouwen. Dat gebeurt wanneer de man zijn vrouw overspel heeft zien doen, maar geen getuigen heeft behalve hijzelf. Er dienen vier getuigen te zijn die de daad zien tussen de vrouw en haar minnaar. Dit komt maar zelden voor. Een misverstand dat leeft bij vele moslims en niet-moslims is dat ‘steniging’ heel makkelijk wordt toegepast is de Islam. Dit is onjuist! Steniging wordt pas toegepast wanneer de vrouw of de man zelf ermee komt bij de Islamitische rechter en schuld bekent ontucht te hebben gepleegd zoals Maa’iez en de vrouw Alghaamidiyah dat hebben gedaan in de tijd van de profeet (), of vier mannelijke getuigen die de vrouw daadwerkelijk overspel hebben zien doen: en dit is bijna of helemaal niet mogelijk. De Islam is zeer strikt in het bewaren van de eer. Je kunt nooit zomaar iemand beschuldigen van overspel: de eer staat hoog in het vaandel in de Islam. Het gaat als volgt: de Islamitische rechtbank daagt zowel de man als zijn vrouw uit om voor te komen. De rechter vraagt eerst de man om te getuigen dat hij de waarheid heeft gesproken (vier maal). Bij de vijfde maal wordt hij erop geattendeerd door de rechter dat de vijfde getuigenis heel erg gevaarlijk is: dat de vloek hem treft als hij leugens verteld. En dan richt de rechter zich tot de vrouw: zij dient viermaal te getuigen dat haar man leugens verteld. En bij de vijfde wordt zij erop geattendeerd dat het heel serieus is wat zij nu gaat zeggen: de Toorn van Allah daalt op haar neer als zij heeft gelogen. Als dit eenmaal gebeurt dan zal de rechter voor altijd een scheiding (Al-li’aan) tussen de man en de vrouw. Hierover zegt Allah (swt) in de Qoraan: {En degenen die hun echtgenotes beschuldigen (van overspel) terwijl zij geen getuigen hebben, behalve zichzelf: de getuigenis van één van hen bestaat uit vier maal bij Allah zweren dat hij tot de waarachtigen behoort. En de vijfde (getuigenis) is dat de straf van Allah over hem komt als hij tot de leugenaars behoort. En de bestraffing zal van haar afgewend worden als zij vier maal bij Allah zweert dat hij (haar man) zeker tot de leugenaars behoort. En haar vijfde getuigenis is dat de toorn van Allah haar treft als hij tot de waarachtigen behoort} (Soerat Annoer: 6-7-8).

[27] Toen Hillaal zijn vrouw ontucht zag plegen vertelde hij dat aan de profeet (). De profeet () zei: “Vier getuigen, of anders een lijfstraf op je rug!” Niet lang daarna openbaarde Allah (swt) deze vers waardoor Hillaal niet in aanmerking kwam voor een lijfstraf (tachtig zweepslagen). N.b overigens zijn de zweepslagen heel erg mild in de Islamitische wetstraf. Van degene die de straf voltooid mag de oksel niet gezien worden bij de uitvoer van de zweepslagen. Dat betekent dat hij zijn hand waarmee hij een zweepslag geeft niet hoger dan zijn hoofd mag heffen. Als hij dat wel doet, dan wordt zijn oksel zichtbaar en heeft hij de grens die Allah bepaald heeft overschreden en heeft hij onrecht gedaan. Werkelijk de Wetten van Allah (swt) zijn een Barmhartigheid voor de werelden en niet Barbaars zoals dat door de vijanden van de Islam wordt neergezet!

[28] Dat wil zeggen de lijfstraf toegepast. Want het kind leek sprekend op degene waarmee zij beschuldigd werd.

[29] De keten van deze overlevering is authentiek verklaard door de grote geleerde Ahmed Shaakir (ra): 2131.

[30] De Islam heeft zijn volgelingen verplicht vijf zaken in hun leven te beschermen:  1. Hun religie. Daarom heeft de Islam innovaties en toevoegingen aan de religie verboden 2. Hun verstand. Daarom heeft de Islam alles wat het verstand van alcohol, drugs, verdovende middelen verboden 3. Hun eer. Islam heeft overspel verboden om de eer van jezelf en van anderen hoog te houden 4. Hun eigendommen. Daarom is het verboden om je eigendommen te verspillen 5. Hun afkomst. In de Islam mag je nooit een achternaam van iemand anders aannemen: dus je achternaam veranderen. Dit om je afkomst te beschermen. Wel kun je als dat nodig is de voornaam veranderen zoals de profeet () dat heeft gedaan bij sommige metgezellen.

[31] Soerat Al-Moemtahina:12.

[32] Soerat Al-Moemtahina:12.

[33] Na’sh: is de houten bedding waarop de overledene gelegd wordt en vervoerd naar zijn laatste rustplaats…

[34] Tegenwoordige Ethiopië.

[35] Zie Sayr A’laam Annoebalaa: 2/128-129.

[36] Zie ‘Sifat Assafwa’:2/250.

[37] Zie ‘Dayl Tadkirat Al-Hoefaad: 1/207.

[38] Zie Sayr A’laam Anoebbalaa: 16/295.

[39] ‘Al-Moehadith’ is geleerde die uitblonk in het voordragen van de overleveringen van de profeet ().