Het moslimgezin in de schaduw van Tawheed

 

Het moslimgezin in de schaduw van Tawheed 

 

Alle Lof is voor Allah en de vrede en zegeningen over de profeet (), zijn metgezellen en degene die de rechte Leiding hebben gevolgd, voorts:

 

De Tawheed is een gunst van Allah (swt) over al Zijn dienaren. Het is al een grote eer, en glorie te behoren tot de (rechtschapen) dienaren van Allah (swt). De nederigheid van de dienaar richting zijn Heer is op zich een glorie en eer. Het zoeken van glorie en eer buiten Allah is een vernedering, schande en verlies: {zoeken zij eer bij hen hoewel alle eer aan Allah behoort? } [1]

 

De Tawheed enkel alleen naar Allah toe, de Schepper, is een Gunst van Allah voor de mensen. Onze Heer verdient hieromtrent dankbetuigingen, maar de meeste mensen zijn ondankbaar. Allah swt) zegt over de profeet Yoesoef (): {Het betaamt ons niet dat wij iets met Allah vereenzelvigen. Dit behoort tot Allah’s genade voor ons en de mensheid, maar de meeste mensen zijn niet dankbaar.} [2]

Het verre van Tawheed zijn leidt tot verdeeldheid en tweedracht, (verschillende) partijen worden uit elkaar gescheurd. De verdeeldheid onder de vlag van Djaahiliyah [3] en het verzinnen van lijfspreuken en namen waarvoor Allah geen gezag heeft neergezonden: {zijn verscheidene Heren beter of is Allah, de Ene, de Opperste beter x? }[4].

Het vasthouden aan de zuivere Tawheed garandeert de mensen een Goddelijke Wetgeving, waar geen ruimte is voor verandering of toetsing. Zo ook niet onwaarschijnlijkheid en tegenstrijdigheden. Wat zijn dienaren en zelfs landen toch behoeftig in de Tevredenheid van hun Heer door het verrichten van de meest geliefde daad voor Hem (swt)! Dat is het waar maken van de Tawheed!! Alsmede het afstand nemen van zaken die leiden tot de Toorn van Allah, het ergste ervan is Shirk (afgoderij) en het toeschrijven van een deelgenoot (aan Allah). Verheven is Hij!!

In de schaduw van deze liefde van Allah voor Zijn dienaar, die tot stand is gekomen door het hoog en groot houden  van de Tekenen van Allah, worden de mensen begunstigd met de Hulp en Bescherming van Allah. (begunstigd) Met Zijn Hulp en Overwinning, Zijn Giften, en Zijn Bescherming. Hij (swt) is Degene die gezegd heeft in een Hadieth Qoedsie:[5] “ Wanneer Ik van hem (Mijn dienaar) houd, ben ik het oor waarmee hij hoort, en het oog waarmee hij ziet, en de hand waarmee hij slaat, en de voet waarmee hij loopt. Indien hij mij om iets zou vragen, dan zou ik het hem zeker geven; Indien hij mij om bescherming zou vragen, dan zou ik die zeker geven.”[6]

De basale bouwsteen voor de Islamitische maatschappijen is het gezin. Het gezin is de kern, die wanneer deze goed is, de maatschappij ook goed zal zijn. Echter wanneer het gezin bedorven is, zal de maatschappij ook bedorven zijn. Door de bedorvenheid van het gezin, zal de verdorvenheid zich wijd verspreiden. Elk individu in deze maatschappij heeft een plicht en een verantwoordelijkheid die hij/zij na dient te komen.

 

Als eerste: de man (is de verantwoordelijke ) in zijn huis.

Beste man: jij bent de eindverantwoordelijke voor alle zaken in jouw huis. Jij bent degene die sturing dient te geven aan de leden van jouw gezin, wees een beste voorbeeld voor hen want ze zullen je hierin volgen!! Wanneer je de Qoraan bij hen overdraagt en leest dienen zij ernaar te luisteren en stil te zijn. En wanneer jij op trommels slaat en muziek voor hen maakt zullen zij dansen en zingen!! Kies voor hen dus het beste uit wat zij dienen te doen. Lieg niet, want dan gaan zij ook liegen! Steel niet, want dan gaan zij ook stelen!! Nuttig geen Haraam, want dat betekent voor hen de ondergang!

Wanneer je vloekt en scheldt, gaan zij dat van je overnemen. Wanneer je anderen oplicht zullen zijn deze bedorven eigenschap erven, wanneer je iemand negatief in zijn afwezigheid noemt (Ghiba) zullen ze hier ook een gewoonte van maken. Jij bent HUN voorbeeld, wees erop behoed dat zij alleen maar jou in het goede kunnen volgen. Verkwits niet uren voor hun ogen. De tijd is een onschatbare schat, het is niet gepast om deze waardevolle schat zomaar ‘weg te gooien’.

Er zijn mensen die hun tijd vergooien in het kijken naar Haraam en zaken die leiden tot de Toorn van Allah (swt). Daarna verplaatst deze persoon zich naar het lezen van nutteloze tijdschriften. Waren het maar nuttige tijdschriften waaruit hij informatie haalt, het zijn tijdschriften die niet minder slecht zijn dan de bedorven zaken waar deze persoon naar kijkt!! Dezelfde man is daarna gierig om wat tijd vrij te maken in het  doorbrengen in de moskee met het verrichten van de verplichte gebeden. En wanneer hij deze bidt, dan klaagt het gebed bij Allah van de weinige vroomheid en devotie van de bidder en het feit dat hij het gebed afrafelt als een raaf die korrels van de grond pikt.

 

Het vergooien van kostbare tijd, laat staan als het in zaken zijn wat Allah (swt) niet Tevreden stelt, is een reden van de vernederende achtergesteldheid die de moslimnatie vandaag de dag leeft, zowel in haar religie alsmede haar wereldse zaken.

Zo zal dus de dienaar door zijn Heer gevraagd worden omtrent zijn leeftijd waarin hij deze heeft doorgebracht en zijn jeugd waarin hij deze heeft ‘versleten’.

 

 

Als tweede: de moslimvrouw.

 

De moslimvrouw is verantwoordelijk in haar huis. Zij is over het algemeen de lerares van haar kinderen en in het bijzonder voor haar dochters. Het is dus noodzakelijk dat ze over degelijke kennis beschikt over datgene wat zij haar kinderen aanleert. Zij dient niet als een onwetende te leven in haar huis, niet wetende wat zij moet doen. De medicijn voor deze kwaal is het verkrijgen van religieuze kennis die zich mengt in het dagelijkse leven van de vrouw zowel in haar aanbiddingen als haar omgang (met anderen), en in het bijzonder in het Recht van haar Heer. De vrouw heeft in de rechtschapen voorgangsters een beste voorbeeld en rolmodel.

 

Er kwam een vrouw naar de profeet () die Khawla de dochter van Yasaar heette. Ze zei tegen de profeet (): “Ik ben een vrouw die menstrueert. Ik heb maar één kledingstuk ter beschikking. Ik weet niet wat ik moet o boodschapper van Allah!” Zij bedoelde dat zij niet wist wat zij diende te doen bij het verrichten van het gebed. De profeet () antwoordde haar: “Wanneer je weer rein bent (van menstruatie), was dan je kleed en bidt vervolgens hierin.” Ze zei: “O boodschapper van Allah! Ik zie (dan) nog de sporen (van menstruatiebloed).” Hij () antwoordde haar: “Wast de kleed en dit (sporen) zal je niet schaden.” [7]

Soebhaana LLah!! Zij heeft niet meer dan één kledingstuk waarin zij menstrueert en erin bidt!! De huizen van vele vrouwen tegenwoordig zitten vol met vele (soorten) kleding. Het is zelfs zo dat een vrouw het niet aanvaard om een (feest) jurk twee maal aan te trekken. Het is noodzakelijk om een nieuwe feestjurk aan te trekken!! De profeet () heeft verlies en ellende toegeschreven aan de aanbidders van kleding, de aanbidders van mode. Voor éénieder die rent achter de laatste mode terwijl hij hier geen behoefte aan heeft. De profeet () zei: “Verloren is de aanbidder van de Dinar (gouden muntstuk), verloren is de aanbidder van de Dirham (zilveren muntstuk), verloren is de aanbidder van “Khamiesa” (een soort kleed), verloren en geruïneerd is hij. Als hij getroffen wordt door een doorn zal hij er niet beter van worden.”  Deze overlevering heeft betrekking op zowel de vrouw als de man. Wij verbieden niet de mooie wereldse zaken welke Allah beschikbaar heeft gesteld voor Zijn Rechtschapen dienaren, integendeel!! Maar wij vragen ons af: Is de vrouw die zoveel aandacht aan zo’n zaak besteedt ook in staat haar religie een hoog aanzien te geven en de grens ervan niet overschrijdt?! {Allah heeft voor geen mens twee harten in zijn binnenste gemaakt}[8].

 

Als de moslimvrouw de vele verleidingen die in haar weg komen zowel overdag als in de avond wil vermijden, dan dient haar relatie met de Qoraan sterk te zijn. Haar liefde voor de geopenbaarde Verzen dient niet geëvenaard te worden door wereldse vergane zaken en haar verleidingen. Oem Ayman, de opvoedster van de profeet (), hield veel van de geopenbaarde Verzen van de Qoraan.

 

Op het gezag van Enes (ra) die zei: “De profeet () ging naar Oem Ayman en zij bracht hem een kruik met karnemelk. Wij was vastende, en als hij niet vastte zei hij: “Ik wil niet.” Zij maakte met hem grappen. Na de dood van de profeet () zei Aboe Bakr tegen Umar: “Laten we gaan en Oem Ayman bezoeken, zoals de profeet () gewend was haar te bezoeken. “Toen Aboe Bakr en Umar bij Oem Ayman binnen gingen ging zij huilen. Zij vroegen haar: “Wat doet jou nou huilen?! Wat bij Allah is voor Zijn profeet () is beter (en blijvender)!” Ze zei: “Ik huil omdat de Openbaring vanuit de hemel gestopt is (sinds de dood van de profeet () ).” Zij ging huilen en Aboe Bakr en Umar huilden ook met haar.” [9]

 

Het gehuil van Oem Ayman is een teken dat de moslimvrouw bezorgd en verdrietig is (om het goede). Zij volgde de openbaringen vers na vers en zag (met de dood van de profeet () ) geen openbaringen meer. Zij huilde ook toen Umar (ra) vermoord werd. Zij wist dat Umar de (stevige) deur en zege was voor de Islam. Toen zij gevraagd werd om de reden waarom zij om Umar (ra) huilde zei ze: “Vandaag (na de dood van Umar (ra)   wordt de Islam zwakker.” [10]

Beste moslimvrouw: wat is jouw verdriet en jouw bezorgdheid?! Om wat voor reden rollen jouw tranen over je wangen?!

 

De moeder met haar kind tijdens de Hadj (Pelgrimstocht):

 

Een vrouw van de eerste rechtschapen generatie was gewoon haar kind mee te nemen tijdens de bedevaartstocht, en hem de rituelen van de Hadj te leren. Hierin is een training voor het kind de gehoorzaamheid van Allah aan te leren en het voor hem geliefd te maken. En niet te vergeten de vele beloningen die de ouders ontvangen wanneer zij dit doen. Ibn Abbaas (ra) levert over: “De profeet () vertrok en toen hij aankwam bij de plaats ‘Arawhaa’ (vlakbij Al-Medina) ontmoette hij een volk. Hij () vroeg hen: “Wie zijn jullie?!” Zij antwoordden: “Moslims.” Zij vroegen hem (): “En wie bent u?” Hij () zei: “De boodschapper van Allah.” Een vrouw die bij hen was haalde een kind uit een ‘Hawdadj’[11] en vroeg de profeet (): “Is er een pelgrim voor deze (wordt het aanvaard)?!” Hij () antwoordde: “ Ja, en voor jou is er een beloning.” [12]

 

Hoewel deze pelgrimstocht voor het kind niet betekent dat hij na de pubertijd geen pelgrim meer hoeft te doen, is het toch goed het kind gehoorzaamheid tot Allah aan te leren en hen mee te nemen naar religieuze bijeenkomsten. Dit behoort tot de belangrijke zaken waar een ouder aandacht aan dient te besteden.

 

Beste moslimkind:

 

Jij bent een bescherming  en een beschermer’ voor mensen van Islam. Wees dus een persoon die een belangrijk figuur in neemt voor zijn Oemma. Zeg niet dat je nog jong en klein bent, dat je niet in staat bent iets te doen. De vroegere kleintjes van de Islam verrichtten wonderen in hun leven terwijl zij amper de pubertijd bereikt hadden! Moge Allah (swt) onze vrome voorgangers barmhartig zijn!

 

Een goed voorbeeld: Mohammed Ibn Abdulbaaqie Al-ansaarie Ibn Oebaydiellah Ibn Ka’b Ibn Maalik (ra). Deze jongen memoriseerde de Qoraan toen hij een leeftijd van zeven jaren bereikt had. Hij nam de kennis van ‘Fiqh’ (jurisprudentie) van  Alqaadie Aboe Ya’la, leerde het erfrecht (Faraa’ied) in de Islam, rekenen, architectuur, en pronkte hierin. Hij zei: “Ik heb spijt in alles wat ik geleerd had behalve de kennis van de hadieth (overleveringen)”

Dit is om aan te geven hoe hoog en verheven de religieuze kennis van de Sha’ria is. Andere vormen van kennis (wereldse) zijn natuurlijk ook wel belangrijk. Hij was snel in het memoriseren, las op een beste manier de wetenschap der hadieth (overleveringen). Hij zei ook: “Ik heb niets van de tijd van mijn leeftijd vergooit in spel en vermaak.”

Allahoe Akbar! Wat zou hij zeggen als hij (onze) kinderen ziet die hun tijd vergooien, zij vernietigen hun kostbare tijd in nutteloze spel en vermaak!!

 

Hij zei ook: “Het is verplicht voor de leraar om niet hardvochtig te zijn, en de leerling moet niet onverschillig zijn. Hij hield van kennis en de geleerden. Hij adviseerde de leraren en leerlingen. Één van zijn uitspraken was: “Degene die zich inspant, schrijft, leest, en zijn inspanning hierin steekt zal ooit op een dag met kop en schouders verhevene worden boven de mensen (in aanzien).” Zo was de vrome voorganger Mohammed Ibn Abdulbaaqie (ra). Ibn Aldjawzie (ra) heeft hem geprezen voor zijn grote inzet en verdiensten. Moge Allah hen allen barmhartig zijn.

 

Wij koesteren dat de jonge moslim deze rolmodellen als goede voorbeeld neemt, bij dag en nacht. En de eerste is de profeet ( ) en zijn vrome metgezellen. Dit zijn allemaal jouw voorouders en jouw vrome voorgangers. Kijk naar hun levensloop en hoe zij hun leven hebben meegemaakt. Wanneer dit het geval is bij jou, dan ben je een groot persoon zowel bij Allah als bij de mensen zolang jij hen in het goede volgt. Door dit bereik je de Tevredenheid van Allah (swt). Je zult in het Hiernamaals Zijn Tuinen betreden. Allah (swt) zegt in de Qoraan: {De allereerste (moslims) van de uitgewekenen (Moehaadjiroen) en de Ansaar en degenen die hen volgden in goede daden: Allah heeft hen welbehagen aan hen en zij hebben welbehagen aan Hem. Hij heeft voor hen Tuinen (in het Paradijs) bereid waaronder door rivieren stromen, zij zijn daarin eeuwiglevenden. Dat is de grote overwinning}.[13]

 

De profeet () is jouw beste voorbeeld:

 

Degene die de leiding en de Soenna van de profeet () stapsgewijs  opvolgt zal opmerken dat woorden van onze edele profeet () weinig waren en zijn daden veel. Zijn aanwijzingen, ondanks de beknoptheid ervan, zijn van grote betekenis. Hij () had maar een paar woorden nodig voor het oplossen van (maatschappelijke) problemen van moslims waarmee hij beide partijen tevreden stelde met zijn advies. Hij herinnerde de zondaar, zette de verdwaalde weer op de rails, en adviseerde de tegenpartij. Dit alles in een kort tijdbestek. Het volgend probleem deed zich voor bij de profeet () die niet meer tijd in beslag nam dan de tijd die je nodig hebt om dit voorval te lezen.

Aboe Maymoena Soelayman van de mensen van Al-Medina die zei: “Toen ik een keer met Aboe Hurayra zat kwam er een Perzische vrouw die een kind bij haar had. ……haar man was van haar gescheiden. Ze zei: “O Aboe Hurayra! Ze zei iets in het Perzisch wat erop neer kwam dat haar man haar kind wilde ontnemen. Aboe Hurayra (ra) zei: “Ga beiden om het kind loten! Daarna kwam haar (ex)man. Aboe Hurayra (ra) zei: “O Allah ik zeg dit alleen omdat ik een vrouw bij de profeet () heb gehoord terwijl ik bij de profeet () zat. Zij kwam en zei: “O boodschapper van Allah! Mijn (ex) echtgenoot wil mij mijn kind ontnemen! En mijn kind is mij zeer nuttig, hij haalt voor mij water uit de put Abie Anba. De profeet () zei: “Ga erom loten!” De man kwam. De profeet () zei daarna tegen het kind: “Dit is jouw vader en dit is jouw moeder. Neem de hand van wie je wilt (je vader of je moeder). De jongen nam de hand van zijn moeder en zij ging met hem weg.”[14]

De hadieth schetst zoals wij zien  een geschil tussen een vrouw en haar echtgenoot die van haar geschieden was, en wie het meeste recht heeft op de voogdij van het kind. Aboe Hurayra (ra) heeft hetzelfde geoordeeld als waarmee de profeet () oordeelde. Toen de vader van het kind hier tegenin ging verduidelijkte Aboe Hurayra (ra) dat dit oordeel hetzelfde oordeel was waarmee de profeet () had geoordeeld (in een soortgelijke situatie). Aboe Hurayra (ra) noemde bij de man de overlevering van de profeet (). Zoals wij gezegd hebben: het oordeel van de profeet () nam niet meer dan enkele minuten in beslag! Dat is omdat de beide partijen die een geschil hebben naar het oordeel vragen om te leren. Zij spannen een rechtszaak aan opdat ieder zijn recht neemt die door Allah (swt) voor hem/haar bepaald heeft.

Als wij kijken naar soortgelijke situaties bij moslims in deze tijd bemerken wij dat dit maanden in beslag  neemt, soms wel jaren!! De vrouw probeert een list en valkuil voor de man de realiseren, waardoor de man zijn kinderen niet meer kan zien. En de man op zijn probeert wraak te nemen op zijn ex-vrouw, wanneer de kinderen groot zijn. Hij wil hen ontnemen van hun moeder zoals zij dat gedaan heeft toen zij klein waren.In beide situaties leert het kind (eren) van zijn moeder de vader slecht te bejegenen en te behandelen (Oeqoeq)[15]. Zo ook van hun vader leren zij de moeder slecht te bejegenen en te behandelen. Oeqoeq is een grote zonde, er is een waarschuwing en dreiging van Allah met de Hel, wanneer Allah niet vergeeft, voor degenen die hun ouders respectloos en oneerbiedig behandelen!! Wij zoeken onze toevlucht bij Allah.

 

Wat wij bemerken aan de eerder genoemde overlevering is dat toen de vrouw kwam klagen bij Aboe Hurayra zij op een vriendelijke toon sprak. Zij zei: “Mijn echtgenoot wil mij mijn kind ontnemen.” Ondanks dat deze vrouw van haar man gescheiden was zei ze: “mijn echtgenoot”. Dit is gebaseerd op de situatieoordat zij gescheiden was. Er kwam geen vulgaire en onbeschofte taalgebruik uit haar mond. Want zij wisten dat zowel het huwelijk als de scheiding een Wet was van Allah (swt). Zo wisten zij ook dat zowel het huwelijk als de scheiding een lotsbeschikking (Qadr) is van Allah. De scheiding bij hen was ’tasreehoen BIihsaan’, en zeker niet het uitlokken van een oorlog, ‘Shiqaaq’ en het uiten van kwaadaardige bedoelingen. Heb vrees voor Allah, Verheven is Hij, beste man en vrouw die verwikkeld is in huwelijksproblemen!! Wees tevreden met het Oordeel van Allah hieromtrent. Men dient zich tevreden te stellen met het Oordeel van Allah (swt) en Zijn profeet () en niet het oordeel van de eigen ego “Amaaratoen Bissoe!” Allah (swt) heeft in de verzen over scheiding het volgende gezegd: Attalaaq: 4. Alsmede Zijn Uitspraak: Attalaaq: 5

O Allah wij vragen U ons te begunstigen met godsvrees, laat ons behoren tot degenen die U vrezen en Taqwa hebben en alle Lof is voor Allah de Heer der werelden.

 

[1] Soerat Annissaa: 139

[2] Soerat Yoesoef: 38

[3] De onweteden periode vòòr de komst van Islam.

[4] Soerat Yoesoef: 39

[5] Hadith Qudsi is het zeggen van Profeet Mohammed zoals die aan hem door Allah Almachtige wordt geopenbaard. Hadith Qudsi (of Heilige Hadith) wordt zo genoemd omdat, in tegenstelling tot de meerderheid van Hadith wat Profetisch Hadith zijn, hun gezag (Sanad) niet aan Profeet maar tot Almachtig wordt teruggevoerd.

[6] Overgeleverd door Imaam Moslim (ra). De betekenis van deze Hadieth is dat de dienaar alleen datgene hoort wat Allah behaagt (ben Ik zijn oor waarmee hij hoort).  De dienaar ziet alleen datgene wat Allah behaagt (ben Ik zijn oog waarmee hij ziet) enz.

[7] (Aboe Dawood en authentiek verklaard door Sheikh Albaanie (ra) ).

 

[8] Soerat Al-ahzaab: 4.

[9] Overge;verd door Imaam Moslim: 7/144.

[10] Zie Al-isaaba van Ibn Hadjer: 8/172.

[11] Een zadel die gezet werd op een kameel waar de vrouw in zat tijdens de reis.

[12] Overgelverd door Imaam Moslim, hadiethnummer: 2377.

[13] Attawba: 100.

[14] Zie Soenen Aboe Dawood, hadiethnummer: 2277, authentiek verklaard door Sheikh Albaanie (ra).

[15] “Oeqoeq”  betekent dat een kind zijn ouders oneerbiedig en respectloos behandelt.