Door het begaan van een zonde naar jennah

Sommige vroegere geleerden zeiden: de dienaar verricht een zonde waarmee hij het paradijs binnentreed. En hij verricht een goede daad waarmee hij naar de hel gaat. De mensen vroegen zich af hoe dit kan? Het antwoord was: hij begaat een zonde en hierdoor voelt hij zich zo schuldig, heeft hij zoveel spijt en zijn hart is helemaal gebroken. Hij wendt zich dan in nederigheid en met  een gebroken hart tot zijn Heer. Vol schaamte is hij tegenover zijn Heer. Deze zonde is dan veel nuttiger voor de dienaar dan een goede daad. Deze zonde zorgt er zelfs voor dat hij het paradijs mag binnentreden. Maar als de dienaar eens een goede daad heeft verricht en hij met deze daad staat te pronken bij Allah, hiermee opschept en denkt dat hij te goed is. Ermee rondt loopt te showen en constant zegt ik heb dit en dat gedaan. Hier wordt de dienaar alleen maar hoogmoedig en verwaand van. Deze ijdel, opschepperij en trots zijn de reden voor zijn ondergang. Als Allah het goed heeft met deze zielige dienaar dan beproefd hij hem met iets dat hem breekt, zijn nek wat korter maakt en zijn ziel wat kleiner maakt. Maar als Allah niets goeds heeft met deze dienaar, dan laat Hij hem in zijn hoogmoed en waan. Dit is de misleiding die de dienaar leidt naar zijn ondergang .

Alle geleerden zijn het erover eens dat succes geboekt kan worden wanneer Allah je niet overlaat aan jezelf. En dat bedrog het resultaat is als Allah je overlaat aan jezelf. Als Allah het goed heeft met zijn dienaar maakt hij voor hem de deuren open van nederigheid en gebrokenheid, constant inkeren tot Allah. De behoefte aan Hem. Het hebben van inzicht in de zondes van ziel, in haar onwetendheid, haar opstandige houding. Het zien van de goedgunstigheid van Allah, Zijn goedheid, Zijn barmhartigheid, Zijn vroomheid, Zijn macht en Zijn glorie. De wetende vliegt naar Allah met deze twee vleugels. Hij kan alleen naar Allah vliegen met deze twee vleugels. Als hij een vleugel mist is hij als een vogel die een vleugel mist.

Shaykhu al-Islām (Ibn Taymiyya) zij eens: de kenner van Allah nadert Allah terwijl hij de goedheid van Allah erkent en op de hoogte is van zijn eigen zondige ziel en zondes.

En dit is wat onze Profeet Muḥammad ṣala Allāhu ʾalayhi wa sallama bedoelt met de hadith van Burayda: de beste vorm van vergeving vragen is dat de dienaar zegt: “ O Allah je bent mijn Heer. Er is geen God dan U. U heeft mij geschapen en ik ben Uw dienaar. Ik houd mij aan Uw verdrag en gelofte in zoverre ik daartoe in staat ben. Ik zoek mijn toevlucht bij U van het slechte dat U hebt geschapen. Ik erken Uw goedgunstigheid jegens mij. Ik erken mijn zondes, vergeef mij. Waarlijk U bent de enige die de zondes vergeeft. twee zaken staan dus vermeld in: “U goedgunstigheid tegenover erken ik en ik weet dat ik gezondigd heb.” Dus hij is getuige van de gunsten van zijn Heer en hij is op de hoogte van zijn zondige ziel en zijn slechte daden. Het erkennen van de gunsten van Allah, heeft als effect dat hij de Gever van deze gunsten en goedheid liefheeft, lofprijst en dankbaar is. Indien men op de hoogte is van zijn zondig ego en zijn zondes, zal dit als effect hebben dat men te allen tijde nederig, gebroken, afhankelijk en berouwvol is. Dit brengt tot inzicht dat die persoon vergaan is.

De beste en snelste manier waarop de dienaar dichterbij Allah komt, is wanneer de dienaar verdrietig en gebroken is. Hij ziet geen uitweg meer, geen redding en geen steun bij zichzelf. Met een verslagen en gebroken hart komt deze persoon nader tot Allah. Zo verslagen is deze persoon dat hij totaal nederig is. Het hart is zodanig gebroken dat zijn hele lichaam de pijn ook voelt. Dan is de dienaar ervan overtuigd dat hij genoodzaakt is om tot Allah te komen. Hij is ervan overtuigd dat hij totaal machteloos is en dat alleen Allah de enige uitweg heeft. Hij weet nu dat elke atoom in zijn lichaam zijn gezegende en geprezen Heer nodig heeft. Hij weet dat als hij nu een moment afwezig is van zijn Heer, hij hierdoor helemaal verloren zou gaan. Het enige wat hem nog zou kunnen redden is dat hij zich weer zal wenden tot zijn Heer zodat zijn Heer hem weer kan overladen met barmhartigheid. Echter, dit is alleen te bereiken via de weg van aanbidding. Geen betere manier is er dan het bidden tot en het aanroepen van Allah.