Rust in waakzaamheid en het welbehagen van Allah

Men ontvangt volkomen welbehagen van Alalh door de perfecte aanbidding. Minder welbehagen ontvangt men door mindere  aanbidding. Wie  iets goeds treft  moet  Allah dankbaar zijn en wie iets anders treft moet het  alleen aan zichzelf verwijten.  Dat  zijn z’n dienaren over wie de vijand geen macht heeft zoals Allah zegt:  Voorwaar over mijn dienaren heb jij geen macht. [1] Aangezien Allahs vijand, Iblīs, wist dat Allah zijn dienaren niet aan hem zal vrijgeven en hem niet de macht over hen zou geven,zei hij: Bij Uw  macht ik zal ze allemaal afleiden, op uw toegewijde dienaren na.[2] Allah zei: De vermoedens van Iblīs over hen kwamen uit. Ze  volgden hem allemaal, op een groep  gelovigen na.. Hij had geen macht over hen, (maar het was een beproeving) opdat Wij zouden weten wie in het hiernamaals zou geloven en wie er over in twijfel verkeert.[3]  Allah zorgt ervoor dat de satan geen macht heeft over zijn gelovige dienaren. Zij staan onder Zijn hoede en bescherming. Ook al berooft   de vijand een van  zijn dienaren, zoals een rover een onoplettende man berooft, wat vroeg of laat zal gebeuren. De dienaar van Allah verkeert namelijk in onoplettendheid, begeerte en woede. De vijand komt via  een van deze poorten naar binnen. Ook al heeft dienaar er zich optimaal voor beschermd, hij zal toch een keer  onoplettend,  begerig of kwaad worden. Adam was een van de beste schepselen met een goed verstand  en toch was hij de vijand van Allah niet te slim af. Wat moet je dan denken van de jonge vlinder, van wie het verstand naast het verstand van zijn vader Adam als een druppeltje in de zee is. De vijand van Allah pakt de gelovige alleen als deze onoplettend is. Hij lokt de  gelovige in zijn val  en deze denkt dat Allah hem niet meer kan vergeven. Hij denkt dat deze fout hem heeft vernietigt.  Maar  de gunsten van Allah, zijn barmhartigheid en vergevensgezindheid  zijn er altijd en voor iedereen.

Als Allah het  goede voorheeft met zijn dienaar laat hij hem het pad van  het berouw zien. Het pad van spijt, het gebroken hart, de nederigheid, de steun op hem,   vertrouwen in Hem,   constant nederig zijn voor Hem, Hem aanbidden, het steeds dichterbij komen bij Hem door het verrichten van  goede daden. Het verrichten van  slechte daden kan  de oorzaak zijn om de   barmhartigheid van Allah te ontvangen. Totdat de vijand van Allah zegt: “ O had ik deze dienaar maar met gerust gelaten en hem niet in de val gelokt.”

[1] al-Ḥijr: 43

[2] Ṣād: 83-84

[3] Saba:21-22